Honey Love B

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Nurul Ayy Nina Binti Nor Asmawi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

effa birthday

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

NUFFNANG

Wednesday, March 26, 2014

Ayam Pongteh

Salam,

Ni nak cerita satu dish yg sedap n simple. Sesuai buat mak-mak yg berkerjaya.

Resepi ni selalu gak aku jumpa, tp xpernah try nk buat. Satu hari tu, aku berkesempatan makan masakan ni kat kedai area Melaka. Dan aku tertarik dgn dish ni. Originally, dish ni berasal dari keturunan Baba Nyonya. Dari research yang aku buat, selain chicken, ada gak org buat guna daging khinzir. pasni aku nk try la, tp pakai daging lembu la.

Okay jom aku share resepi. Ni resepi aku yg ringkas la ek. kalo nak resepi asal, leh amik kt sini Blog Che Mat yg selalu ku kunjungi. Thanx CM. 

Ayam Pongteh

1 ketul dada ayam yang besar
1 biji Bawang merah di hiris
3 ulas Bawang putih dihiris
1 inci halia dihiris
1 sudu besar taucu
1 sudu sos tiram
3 sudu besar kicap
3 biji cendawan shinttake (direndam dan dihiris)
1 biji kentang didadu


Cara2:

1. Panaskan minyak dlm 1 sudu besar dh cukup. Sbb nnt ayam tu kuarkan minyak lagi. So, kite kurangkan minyak n lemak dlm masakan.
2. Tumis bawang merah, bawang putih n halia sampai naik bau. Then, masukkan taucu n sos tiram. Gaul2 sikit sampai nmpak sebati dan garing (jgn sampai hangus lak).
3. Masukkan ayam dan sedikit air. Biarkan ayam seketika.
4. Tambah air sampai ikut kesukaan kamu nk berkuah ke nak kering. Then masukkan cendawan n kentang.
5. Tutup dgn tutup periuk dan biarkan ianya mereneh hingga masak.
6. Siap utk dihidang.

Ni pic aku amik kat google. Aku punya sendiri xsempat snap. Hihi. Masakan ni walaupun guna seketul je dada ayam, tp nnt dia dpt agak large portion sbb adad kentang n cendawan sekali.

Selamat mencuba.



No comments:

Post a Comment