Honey Love B

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Nurul Ayy Nina Binti Nor Asmawi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

effa birthday

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

NUFFNANG

Monday, May 18, 2015

Masalah Kulit gelap

Salam,

Hari ni nak cerita pasal dugaan yang Allah bagi kt aku. Alhamdulillah, Allah masih sayangkan aku, tu pasal Dia uji aku.

Cerita bermula Oktober 2014, aku perasan kulit muka dan badan aku mula mengelap. Tapi aku buat tak endah sbb ms bulan 10 tu terlampau byk benda2 stress berlaku. So, aku ingatkan kulit aku mengalami perubahan di sebabkan stress. 

Setiap kali aku jumpa org yg dah lama tak jumpa, semua tanya kenapa aku dah makin gelap. Kalau satu dua org je yg tanya ok la. Ni nak masuk 100 org tau. Memang stress!!

Disebabkan xtahan dgr ibu aku membebel, aku pun buat checked up kt klinik. Masuk je bilik Dr tu trus ckp, awat gelap sgt ni, baru balik mandi pantai ke?...Hah, tgk!! Dr tu org ke 101 yg ckp aku gelap!!

Okay..pas pung pang pung pang dgn Dr, Dr suh aku google sakit ni "Scleroderma". Dia kata baca, tapi dont take serious. Esok tu aku kene amik darah utk buat full blood test sekali dgn urine test. Balik opis, aku google. Memang x senang duduk mlm tu. Tido pon xlena.

2 hari pas tu, result keluar. Alhamdulillah, aku xde sakit yg berbahaya dan bkn scleroderma tu. Cuma aku kurang kolestrol baik dan calsium level aku nk sampai border line. Dalam 2 hari tu, Dr  ada diskus dgn kwn dia (pakar sakit puan) pasal mslah aku. Kesimpulan tentang penyakit aku ni, masih xde kesimpulan. Cuma aku n Dr, tgh buat try n error.

Kulit aku gelap, mungkin disebabkan suntikan depo. So, aku kene stop amik depo n tukar kepada perancang yg lain yg tidak melibatkan hormon. So, aku kene amik ADR. Tapi sblum amik ADR, aku kene pastikan aku period secara natural. Masalahnyer aku dah 4 tahun x period since preggykan Ayyman. Nampak x masalahnyer? So, sekarang aku bebas dr segala perancang. Dah sebulan masa berlalu. Aku perasan kulit aku ada white spotty kt muka tp sgt halus. Kalau dia membesar, mungkin mcm sopak. OOO  takotnyer. Treament aku sekarang bermain dgn masa. Harap semuanya ok.


Kulit ko gelap je Nurul Aida, bersyukurla. Ramai lagi org x de muka sbb asid sbb kemalangan la. Its not the end of the world. Bertabahlah!!


gambar dulu

Gambar dulu

Gambar sebaik sahaja pas jumpe doktor

Tangan dan muka paling ketara burn


blood test result

kt kawasan idung tu dh mula putih

kat kiri idung

No comments:

Post a Comment